Wat is een conversie?
Conversie op het gebied van marketing betekent het behalen van een doel op je website of webshop. Je bepaald namelijk van te voren een doel die je op je website wilt behalen. Bijvoorbeeld dat bezoekers zich laten inschrijven voor een nieuwsbrief door hun e-mail achter te laten. Wanneer de bezoekers zijn e-mail achter laat spreek je van een conversie.
Het aantal succesvolle conversies binnen het totale aantal bezoekers wordt meestal uitgedrukt in een percentage. 1% betekent in dit geval dat 1 op de 100 bezoekers de actie heeft uitgevoerd.
Voorbeelden van een conversie
Sommige denken dat conversie alleen staat voor het behalen van een verkoop, maar dit is niet zo.
- Inschrijven op een nieuwsbrief;
- een bepaalde tijd op de website blijven;
- een bepaald aantal pagina’s op de website bekijken;
- een product of dienst kopen;
- contact opnemen;
Hoe verhoog ik me conversie
Conversie optimalisatie kan je richten op de volgende punten;
- Vertrouwen
- Gebruiksvriendelijkheid
- Drempels wegnemen
1. Vertrouwen wekken is erg belangrijk. Men wilt bijvoorbeeld zeker zijn dat hun product ook wel aankomt na de bestelling te hebben geplaatst. Je kan het vertrouwen versterken door reviews te plaatsen, foto’s van medewerkers te laten zien, over ons pagina waarin je verteld hoe het bedrijf is begonnen, een keurmerk, ect..
2. De gebruiksvriendelijkheid heeft te maken met de laadsnelheid van de website, zijn de teksten gemakkelijk leesbaar? is de website ook geschikt voor mobiel en tablet? Als je website te ingewikkeld is of te lang duurt voordat een pagina opent ben je je bezoeker kwijt. De tijd waarin we nu leven moet iets al gedaan zijn voordat we eraan denken en daarom kunnen we de bezoeker niet laten wachten.
3.Je kunt dit optimaliseren door na te gaan hoe je bezoekers je website gebruiken.
Je kan hierbij denken aan;
- Welke pagina’s bezoeken ze?
- Waar in een aankoopproces haken ze af?
- Welke apparaten gebruiken ze om je website of webshop te benaderen?
- Werkt je website of webshop naar behoren?
- etc…..
Conversie optimaliseren
Dus door te beginnen met de bovenstaande punten te optimaliseren verhoog je je kans op een conversie.
Samenvattend; conversie betekent dus het behalen van een gekozen doel op je website of webshop. Een gekozen doel kan een aankoop zijn of een ingevuld contactformulier.
Recente reacties